Volkswagen oldtimer kopen?

Ferdinand Porsche kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een auto voor het volk te ontwerpen. De eisen voor deze auto waren fors; twee volwassenen en een kind moesten vervoerd kunnen worden, een topsnelheid van 100 km per uur, een luchtgekoelde motor met een maximaal verbruik van 7 liter benzine per 100 km en de auto mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark. In 1932 had Ferdinand Porsche al een vierpersoons wagen ontworpen, met achterin een luchtgekoelde viercilinder motor, dus het ontwerp voor de nieuwe auto was praktisch al gereed. Op 12 oktober 1936 had Porsche drie rijdende prototypes klaar, waarop Hitler zijn 'Arbeitsfront' opdracht gaf in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Uiteindelijk rolde in 1940 de eerste wagen van de lopende band, maar er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, en de fabriek bouwde de Kubelwagen, een legervoertuig op het chassis van een Kever. Ook de Volkswagen Schwimmwagen en militaire versies van de Kever werden gebouwd, en werden er vliegtuigen gerepareerd en onderdelen voor raketten gemaakt. De fabriek werd in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger, en overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. Het bedrijf kreeg de naam Volkswagen, en werd bestuurd door de Duitse overheid. In 1948 werd Heinrich Nordhoff directeur van Volkswagen. Volkswagen introduceerde een busje (Type 2), maar maakte verder alleen de Kever (Type 1). Carrosseriebouwer Karmann in Osnabruck bouwde vanaf 1955 de Karmann Ghia.