Jaguar E-Type kopen?

De Jaguar E-type werd geproduceerd van 1961 tot 1974 en deze werd gebouwd door autofabrikant Jaguar Cars. De Jaguar E-type wordt in de Amerikaanse markt vaak Jaguar XKE genoemd. Van de Jaguar E-type werden 3 verschillende generaties gebouwd, namelijk de Series I, Series II en Series III. De Jaguar E-type had een revolutionair ontwerp en het was een sportwagen met zeer goede prestaties en besturing. De prijs van een Jaguar E-type was een stuk lager dan de prijs van concurrerende modellen, en dit had als gevolg dat er zeer veel E-type's verkocht werden. In het totaal werden er meer dan 70.000 stuks van de Jaguar E-type verkocht. Deze revolutionaire Britse sportwagen staat op eerste plaats in de lijst van de beste sportwagens van de jaren '60. De Jaguar E-type Series I werd geïntroduceerd in Europa op de Autosalon van Genève op 15 maart 1961 en in Amerika werd deze geïntroduceerd op New York Auto Show van april 1961. Van de Jaguar E-type waren 2 modellen beschikbaar, namelijk de 2-zits coupé en de 2-zits cabriolet. De 2-zits coupé versie wordt ook wel FHC genoemd en de 2-zits cabriolet wordt ook wel aangeduid als OTS. De Jaguar E-type Series 1 was uitgerust met een 3,8 liter 6-cilinder lijnmotor en deze was overgenomen van de Jaguar XK150S. De eerste 500 gebouwde exemplaren van de E-type hadden een flatfloor (vlakke vloer) en de motorkapsloten waren uitwendig gemonteerd. Deze zogehete flatfloor modellen zijn zeer zeldzaam en vanwege deze zeldzaamheid hebben ze ook een hogere waarde dan latere modellen. De cilinderinhoud van de E-type werd verhoogd naar 4,2 liter in 1964. Met de Jaguar E-type Series 1 kon een topsnelheid van maar liefst 241 km/u bereikt worden. Alle E-type modellen hadden een onafhankelijke wielophanging en schrijfremmen met rembekrachtiging op alle 4 de wielen. Dit was zeer uniek voor een auto uit die tijd. De 3,8 liter versies hadden een aluminium instrumentenpaneel en deze was in het midden van het dashboard geplaatst, en verder was de auto uitgerust met leer beklede kuipstoelen. Het dashboard werd vanaf 1963 bekleed met vinyl of leder. De E-type met de 3,8 liter motor beschikte ook over een handmatige 4-versnellingsbak en de eerste versnelling had geen Synchromesh. De 4,2 liter modellen hadden verbeterde remmen en ook de elektronica van de auto was verbeterd. Verder had het 4,2 liter model comfortabelere stoelen en bij deze versie was er wel Synchromesh op de eerste versnelling aanwezig. Op de kofferklep werd een kofferembleem aangepracht met de tekst 4,2 Litre E-type, en bij de 3,8 liter versie stond hier allen Jaguar. In 1966 werd de 2+2 Coupé geïntroduceerd, en dit model had een verlengde wielbasis. Verder was er bij dit model ook een automatische versnellingsbak beschikbaar als fabrieksoptie.