Austin Healey 3000 kopen?

De Austin-Healey 3000 werd geproduceerd van 1959 tot 1967 en deze Britse sportwagen is het meest bekende model van de Big Healey modellen. De carrosserie van de Austin-Healey 3000 werd geproduceerd door Jensen Motors en deze Big Healeys werden verder opgebouwd in de BMC Abingdon fabriek. De Austin-Healey 3000 was zeer succesvolle auto in zijn klasse en deze won daarom ook veel Europese Rally's in die tijd. Vandaag de dag worden deze Big Healeys nog vaak gebruikt om rally's mee te rijden. Hoewel deze Big Healey een andere naam had, waren de veranderingen toch zeer klein als het vergeleken wordt met de veranderingen tussen de originele 100 en de 100-6. De wielbasis en de carrosserie van deze Britse sportwagen bleven hetzelfde en er waren twee modellen van de Austin-Healey 3000 verkrijgbaar, namelijk een tweezitter en een 2+2 configuratie. De eerste Austin-Healey 3000 was uitgerust met een 2912CC 6-cilinder lijnmotor met dubbele SU carburateurs en deze Big Healey was ook in het bezit van Girling schijfremmen op de voorwielen. Er waren ook zeer veel opties beschikbaar bij deze Big Healey zoals spaakwielen, versnellingsbak met overdrive, verlaagde voorruit, two-tone lak, verstelbare stuurkolom en een afneembare hardtop. De eerste Austin-Healey 3000 modellen werden aangeduid als BT7 Mark I en als BN7 Mark I, en deze werden geproduceerd van maart 1959 tot maart 1961. In het totaal werden er 13.650 stuks van deze 3000 Mark 1 Big Healey geproduceerd, waarvan 2.825 stuks een BN7 waren en 10.825 stuks een BT7. De BT7 met hardtop en overdrive werd getest in 1960 door The Motor Magazine, bij deze test werd een topsnelheid van 115 MPH bereikt en de auto acceleerde van 0 naar 60 MPH in minder dan 11,7 seconden. Het brandstofverbruik van de BT7 was ongeveer 13,1 liter per 100 kilometer. De Austin-Healey 3000 Mark II werd in 1961 geïntroduceerd en deze was uitgerust met een verbeterde nokkenas en maar liefst drie SU HS4 carburateurs. De twee modellen van deze Big Healey werden aangeduid als BN7 Mark II en BT7 Mark II. In 1962 werd de BJ7 (2+2) geïntroduceerd en deze was uitgerust met twee SU HS6 carburateurs, omdat er veel problemen waren met de balans van de drie SU HS4 carburateurs. De productie van de BN7 Mark II stopte in maart 1962 en de prodoctie van de BT7 Mark II stopte in juni 1962, beide als gevolg van de introductie van de BJ7. De belangrijkste veranderingen met de introductie van de BJ7 omvatte een verticale versperde grille, een wrap-around voorruit, wind-up vensters, een grille met verticale spijlen en ook een verbeterde cabriokap. Bij de BJ7 waren dezelfde opties beschikbaar als bij de Mark I, maar de hardtop als fabrieksoptie was niet meer beschikbaar. Vanaf augustus 1961 was rembekrachtiging ook als fabrieksoptie beschikbaar en dit zou de remprestaties sterk verbeteren. De productie van de BJ7 stopte in 1963 vanwege de introductie van de Austin-Healey 3000 Mark III. In 1961 testte het Britse tijdschrift The Motor de Austin-Healey 3000 Mark II BT7 met overdrive en hardtop. Bij deze test werd een topsnelheid van 112.9 MPH (181.7 km/u) bereikt en de auto accelereerde van 0 tot 60 MPH in minder dan 10,9 seconden. De 3000 MKII BT7 had een brandstofverbruik van ongeveer 10 liter per 100 kilometer. De geteste auto kostte in die tijd slechts 1362 Britse Pond en dit was inclusief belastingen. In het totaal werden er 11.564 stuks van de 3000 Mark II geproduceerd, bestaande uit 355 stuks BN7 Mark II, 6113 stuks BJ7 en 5096 stuks BT7 Mark II. De Austin-Healey 3000 Mark III werd geïntroduceerd in oktober 1963 en deze werd geproduceerd tot eind december 1967, en dit was ook het einde van de productie van de algehele Austin-Healey 3000 serie. De BJ8 was het nieuwste model en dit was ook de meest krachtige en luxueuze versie van de Big Healeys. De BJ8 was uitgerust met een walnoot-fineer dashboard en een 6-cilinder motor met 150 PK. De motor was verbeterd dankzij een nieuwe nokkenas, dubbele SU 2" HD8 carburateurs en het uitlaatsysteem was helemaal opnieuw ontworpen. De BJ8 had ook standaard remmen met remberachtiger. Deze Big Healey werd alleen als 2+2 geproduceerd en er was keuze uit dezelfde fabrieksopties als bij de Mark II modellen. De Austin-Healey 3000 Mark III had standaard het Ambla viny interieur en lederen zetels waren beschikbaar als optie. In mei 1964 werd er van de 3000 Mark III een fase II versie uitgebracht. In het totaal werden er 17.712 stuks van de Austin-Healey 3000 Mark III geproduceerd.